EDUCACIÓ EMOCIONAL I
CONVIVÈNCIA
Rafael Bisquerra Alzina,
catedràtic de MIDE facultat de Barcelona de Pedagogia, a través d’aquest article s’endinsa en un tractament
de les emocions més focalitzat en el objectiu d’aconseguir
una bona convivència a través del coneixement, la regulació i la prevenció d’aquestes. Amb aquesta finalitat, el marc de preparació idoni que proposa no
pot ser un altre que la mateixa escola amb el foment d’una educació
emocional.
Bisquerra ens explica que
una emoció es forma amb les següents quatre fases: Primerament amb unes informacions
sensorials que arriben als centres emocionals del cervell, seguidament com a
conseqüència es donen les respostes inconscients i immediates nervioses i
hormonals i finalment el neocòrtex interpreta la informació. Sembla haver-hi
acord entre els científic quant a definir l’emoció com a
estat complex de l’organisme caracteritzat
per una excitació o pertorbació que predisposa a una resposta organitzada.
M’ha resultat
del tot curiós descobrir amb quina facilitat Rafel Bisquerra ens fa veure que
totes les persones en certa manera ens plantegem uns objectius personals i
davant d’un esdeveniment, bé sigui de manera conscient bé sigui
inconscientment, valorem quina serà la repercussió que aquest esdeveniment
tindrà en direcció a apropar-nos o allunyar-nos del nostre objectiu inicial.
D’aquesta manera vist, les nostres emocions, no depenen
tant dels esdeveniments en sí, o més bé no només d’aquests sinó
de la valoració que nosaltres fem d’ells.
Respecte a la valoració, l’autor assenyala una
primera d’automàtica basada en veure si és o no positiu per als
objectius d’un mateix. En un segon moment hi hauria una valoració
dels propis recursos personals amb els quals farem front a la situació.
Pel que fa als elements
que composen l’emoció, Bisquerra
esmenta de tres tipus: Neurofisiològics, conductuals i cognitius.
El primer grup segons l’autor , està configurat
per elements involuntaris que no es poden controlar però es poden prevenir amb
tècniques apropiades, com ara la relaxació. Es tracta de manifestacions com per
exemple taquicàrdies, rubor, to muscular, secrecions hormonals, respiració...
Un segon component de les emocions és el comportament de cada individu,
fonamentalment a la seva cara on queden reflectides les emocions que
experimenta. M’ha fet especialment
gràcia aquest paràgraf perquè jo mateixa de vegades penso el difícil que em
resulta controlar les meves expressions facials i es que aquestes són la
combinació de 23 músculs. Quan vaig començar a estudiar piano, tenia una
mestra, una dona encantadora la veritat però molt de l’antiga
escola. Ella li donava moltíssima importància a la no mobilitat de parts del
cos que fossin “innecessàries” per tocar. En aquest sentit, bastava amb moviment de dits, monyiques ,
braços i peus si fèiem servir els pedals. Però per a mi , no resultava tan
fàcil perquè si la cançó no m’agradava o resultava
complicada, o si pel contrari em fascinava, el meu rostre era reflex autèntic
de felicitat o angoixa. Des de que estic a l’altra banda intento
ser un poc més lliberal en aquest sentit i ara me n’adono, que
el fonament era realment científic. Si el nostre cervell dona ordres a 23
músculs, li resultarà molt més complicat regular les emocions en aquells altres
músculs que en el moment de tocar desitgem activar. Bé, és una petita evocació
al meu passat que realment el que em fa recordar és que tot allò que ens
provoqui emocions té en el nostre cos unes repercussions front al nostre
comportament difícils de controlar.
En tercer i últim lloc Bisquerra assenyala el component cognitiu, aquells
sentiments que ens aporta l’esdeveniment, sentiments
d’alegria, de por, de ràbia, ...Conèixer les nostres
emocions és la primera passa de l’educació emocional. Per
aquest motiu, autor d’aquest article dona una immensa importància a posar un nom a cada emoció, a
conèixer-les i saber-les identificar.
L’autor considera que hi ha probablement més de 500
paraules que poden descriure emocions però poden ser agrupades en famílies que
recullen emocions amb la mateixa especificitat. Aquestes famílies les considera
les emocions bàsiques.
Quant a la intel·ligència emocional el text m’ha fet
recordar que Goleman (1995) va determinar que consistia a conèixer, regular les
emocions, motivar-se a si mateix, reconèixer les emocions dels altres i
finalment establir relacions positives amb altres persones. Recollint la seva
feina Mayer i Salovey(1997) la varen desenvolupar determinant les quatre
branques interrelacionades de la intel·ligència emocional:
-Percepció emocional: Percepcions percebudes i expressades
-Integració emocional: Senyals que influeixen la cognició
-Comprensió de les emocions: Significat de les emocions en les relacions
-Regulació emocional: Els pensaments promouen el creixement personal
La competència emocional és un conjunt d’habilitats, coneixements i actituds que permeten comprendre, expressar i regular les nostres emocions. L’autor recull la proposta de Graczyk et al.(2000) per estructurar les competències emocionals.
Pel que fa a l’educació emocional, Bisquerra l’entén com a procés educatiu continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament emocional com a complement indispensable del desenvolupament de la personalitat integral
En aquest sentit, els objectius d’una educació emocional són detallats per l’autor amb la finalitat d’aconseguir augmentar el benestar personal i social de cada individu.
Bisquerra li dona molta
importància a les estratègies a dur a terme per tal d’aconseguir
aquesta educació emocional, als diferents models d’intervenció
i assenyala que és fonamental localitzar el subjecte a qui va dirigida l’educació primerament i a partir del seu coneixement proposa un ampli
ventall de procediments com ara els aportats per López(2003), Renom(2003),
Pascual i Cuadrado(2001), Güell i Barceló(2003)...
Jo he trobat també moltes propostes per treballar a l'aula l'educació emocional i vull compartir amb vosaltres aquest blog que m'ha resultat del tot interessant:
Després d'aquesta lectura, em plantejo com sóc jo dins
l'aula, si realment contagio emoció i de quin tipus i em demano com poder
treballar per tal de millorar aquesta transmissió d'emocions. M’agrada
especialment l’apartat dedicat a l’educació emocional i la convivència i em
demano com m’ho faig jo al dia a dia, no només a l’aula, també amb companys,
amics a familiars,…quina és la meva participació emocional a la nostra convivència?
Sincerament sento que és millorable i em proposo arrancar aquesta millora des
de ja. Un bon inici és evident-ment posar-li nom a tot el que estic sentint i
ara mateix sento la motivació de millorar com a professional i com a persona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada